אמנה בין ישראל לבין דרום אפריקה

>
>
>
>
אמנה בין ישראל לבין דרום אפריקה

עוד בשירותי ראיית חשבון

להרשמה לניוזלטר

תקציר אמנה בין ישראל לבין דרום אפריקה בדבר מניעת מסי כפל ומניעת התחמקות מתשלום מיסי

אמנות מס - שטיינמץ עמינח ושות משרד רוח5

תחולת האמנה הינה על בני אדם תושבי אחת המדינות או המתקשרות או שתיהן.

תושב – "תושב מדינה המתקשרת" דהינו כל אדם אשר נתון לפי דיני המס חייב במס למדינה מכוח מקום מושבו, מקום מגוריו, מקום ניהול עסקיו, מקום רישומו או כל מבחן אחר דומה.

יחיד אשר לפי האמור לעיל נחשב לתושב שתי המדינות, אזי תושבתו תקבע לפי המבחנים הבאים (המבחנים אינם מצטברים אם נתקבלה הכרעה אין לעבור למבחן הבא):

  1. המדינה בה עומד לרשותו בית קבע
  2. מרכז האינטרסים החיוניים
  3. מקום בו הוא נוהג להתגורר
  4. יראוהו כתושב המדינה שהוא אזרחה
  5. הסכמה הדדית

לגבי חבר בני אדם שהינו תושב שתי המדינות המתקשרות, אזי תושבתו תקבע בהתאם למקום השליטה והניהול של חבר בני האדם. במידה ולא ניתן לקבוע את מקום השליטה וניהול של חבר בני האדם המחלוקת תיפתר בהסכמה הדדית בין הרשויות.

מוסד קבע – מקום עסקים קבוע בו מתנהלים עסקי המיזם כולם או חלקם, קרי מקום הנהלה, סניף, משרד, בית חרושת, בית מלאכה, מכרה, באר נפט/גז, מקום להפקת משאבים טבעיים, אתר בניה או פרויקט בינוי הנמשך יותר מ-6 חודשים והחזקת ציוד או מכונות לתוקפה של יותר משישה חודשים.

מוסד קבע אינו כולל שימוש במתקנים לצורכי אחסה בלבד, החזקת מלאי לצורך אחסון או עיבוד, מקום עסקים לשם רכישת טובין או החזקת מקום לשם פרסומת או איסוף מידע או פעילות הכנה או עזר עבור המיזם.
יראו מוסד קבע גם אם המפעל מוכר סחורה במדינה מתקשרת אחרת כאשר העיבוד הממשי נוצר במדינה מתקשרת אחרת או שעיקר המוצר נרכש במדינה מתקשרת אחרת. כלומר אם המוצר שהניב הכנסה הופק במרביתו במדינה מתקשרת, אזי יראו מוסד קבע במדינה המתקשרת.

אדם שאינו סוכן בעל זכות לחתום על חוזים בשם המיזם, והוא משתמש בזכות הנ"ל בקביעות יראו את המיזם כמוסד קבע, אך לא יראו מוסד קבע במדינה אחרת אם פעולותיו מוגבלות לקניית טובין או סחורה או שהוא מחזיק המדינה אחרת מלאי של טובין או סחורה השייכים למפעל לשם מסירתם לאחר בלבד.
לא יראו מוסד של מפעל קבע במדינה אחרת משום שהוא מנהל את עסקיו במדינה אחרת על ידי סוכן או עמיל בעל מעמד בלתי תלוי בחברה המתקשרת, והעמיל או הסוכן פועלים במהלך העסקים הרגיל.
מהות השליטה כשלעצמה לא תהווה גורם המקנה לחברה מעמד של מוסד קבע במדינה מתקשרת אחרת.

מקרקעין – הגדרת מקרקעין כוללת נכסי מקרקעין בהתאם לדין הפנימי לרבות נלווים למקרקעין, משק חיי, ייעור, זכות הנאה מפירות, זכות הנאה מעיבוד וזכות הנאה מאוצרות טבע אחרים.
הכנסה ממקרקעין (לרבות חקלאות או ייעור) המופקת באופן ישיר או עקיף תמוסה במדינה בה מצויים המקרקעין.

רווחי עסקים – זכות המיסוי בגין רווחי עסקים הינה של מדינת התושבות של מפיק ההכנסה. ברם אם לחברה המתקשרת יש מוסד קבע במדינה המתקשרת האחרת, אזי הכנסות מוסד הקבע ימוסו במדינה המתקשרת האחרת בלבד. יש לציין כי יחוס ההכנסות למוסד הקבע התבצע בהתאם לשווי שוק בדומה לעסקאות עם צדדים בלתי תלויים.
לצורך מיסוי מוסד הקבע יוכרו הוצאות שהוצאו על ידי המוסד במדינה בה נמצא המוסד ובמדינה אחרת.

הוראות סעיף זה לא יגרעו מהוראות סעיפים אחרים באמנה אלה אם נאמר במפורש אחרת.

הובלה ימית ואווירית – רווחים מהפעלה, השכרה, או שימוש בתעבורה בינלאומית (מטוס או ספינה) ניתן לחייבם המס מקום הניהול הממשי של המיזם. במקרה בו מקום הניהול הממשי של המיזם הוא על הספינה, אזי תושבות המיזם תקבע בהתאם לנמל הבית של בספינה, אך אם אין נמל בית כאמור תקבע התושבות בהתאם לתושבות מפעיל האוניה.

מיזמים משולבים – חבר בני אדם או מיזם של מדינה מתקשרת שהשתתף בניהול, בשליטה או בהון של מיזם במדינה מתקשרת אחרת, והתנאים שנקבעו לא היו בהתאם לשווי שוק, אזי לצורך זכות המיסוי של ההכנסות יש לחלק את ההכנסות בין המדינות בהתאם לשווי השוק ובתנאים בלתי תלויים. בהטלת מס על רווחי המיזם יש להתחשב בחלק מרווחי המיזם אשר מוסו במדינה המתקשרת האחרת. הרשויות יכולות להיוועץ זו בזו לפי הצורך.

דיווידנדים – בעת תשלום דיווידנד זכות המיסוי הראשונית נתונה בידי מדינת המקור לפי דיני מדינת התושבות של החברה המחלקת. אולם, שיעור המס במדינת המקור לא יעלה על 25%.

הוראות סעיף זה לא יחולו כאשר תושב מדינה מתקשרת בעל מוסד קבע או בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת, מקבל דיווידנד מחברה במדינה מתקשרת אחרת שהזכות לדיווידנדים הנ"ל קשורה לפעילות המוסד הקבע במדינה המתקשרת האחרת. במקרה המתואר לעיל לא יחולו הוראות מיסוי דיווידנד אלא יחולו הוראות מיסוי רווחי עסקים. זהו סעיף אנטי תכנוני שנועד למנוע מצב של הפחתת מס בלתי נאותה בתשלום רווחי עסקים בדמות של דיווידנד.
חברה תושבת מדינה מתקשרת אשר הפיקה הכנסה במדינה מתקשרת אחרת, הכנסות אלו לא ימוסו בידי המדינה המתקשרת האחרת אלא אם להכנסות הללו יש זיקה למוסד קבע או בסיס קבע במדינה המתקשרת האחרת. כמו כן, המדינה המתקשרת לא תחייב את רווחיה הבלתי מחולקים של החברה כאשר לא חולקו רווחים.

ריבית – בעת תשלום ריבית זכות המיסוי הראשונית נתונה בידי מדינת המקור, המדינה בה נצמחה הריבית בהתאם לדיני אותה מדינה, אך שיעור המס המוטל לא יעלה על 25%. למדינת התושבות תינתן זכות מיסוי שיורית.

הוראות סעיף זה לא יחולו כאשר תושב מדינה מתקשרת בעל מוסד קבע או בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת, מקבל ריבית מחברה במדינה מתקשרת אחרת שהריבית הנ"ל קשורה לפעילות המוסד הקבע במדינה המתקשרת האחרת. במקרה המתואר לעיל לא יחולו הוראות מיסוי ריבית אלא יחולו הוראות מיסוי רווחי עסקים.

מקור הריבית נקבע לפי משלם הריבית, דהיינו אם משלם הריבית הינו המדינה עצמה או תושב אותה מדינה אזי הריבית הופקה לפי תושבות המשלם. אולם אם יש לתושב מדינה מתקשרת מוסד קבע או בסיס קבע ובשלו משתלמת הריבית, מקום הריבית יקבע בהתאם למקום מושב הבסיס הקבע.
אם תשלום הריבית נקבע בין צדדים קשורים והסכום הושפע מקיום היחסים המיוחדים אזי לצורך אופן המיסוי יש למסות את הכנסת הריבית בהתאם לסכום אשר היה אמור להתקבל אילולא היחסים המיוחדים והחלק העודף התמסה בהתאם לשאר הוראות האמנה.

תמלוגים – תושב מדינה מתקשרת שהפיק תמלוגים במדינה מתקשרת אחרת, יהיה פטור במדינה המתקשרת אחרת. אך אם מקור התמלוגים הוא הפקת סרט, ניתן יהיה להטיל מס במדינה שבה הופק הסרט אך שיעור המס לא יעלה על 15%.

הוראות סעיף זה לא יחולו כאשר תושב מדינה מתקשרת בעל מוסד קבע או בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת, מקבל תמלוגים מחברה במדינה מתקשרת אחרת שהתמלוגים הנ"ל קשורים לפעילות מוסד הקבע, לפעילות עסקית ובביצוע שירותים אישיים, במדינה המתקשרת האחרת. במקרה המתואר לעיל לא יחולו הוראות מיסוי תמלוגים אלא יחולו הוראות מיסוי רווחי עסקים.

מקום הפקת התמלוגים נקבע בהתאם למקום משלם התמלוגים. אם משלם התמלוגים הינו ממשלת מדינה מתקשרת, יחידת משנה שלה או תושב מדינה מתקשרת מקור התמלוגים יהא במדינה מתקשרת. תמלוגים המשתלמים מאת מוסד קבע יראו את התמלוגים שמקורם במדינה בה נמצא בסיס הקבע.

במקרה שבו תשלום התמלוגים נקבע בין צדדים קשורים והסכום הושפע מקיום יחסים מיוחדים, כסכום גבוה מהסכום שהיה נקבע אילולא היחסים המיוחדים, אזי לצורך אופן המיסוי יש לחלק את הסכום כך שהסכום שהיה נקבע אילולא היחסים המיוחדים התמסה כהכנסת תמלוגים והסכום העודף התמסה בהתאם לדני המס של כל אחת מהמדינות המתקשרות.

רווחי הון – רווח שהפיק תושב מדינה מתקשרת מהעברת מקרקעין ניתן לחייבם במדינה בה מצויים המקרקעין.
מכירה או העברת נכסים המצויים במוסד קבע או בבסיס קבוע במדינה מתקשרת אחרת זכות המיסוי תינתן למדינת המקור, דהינו המדינה בה מצוי מוסד הקבע או הבסיס הקבוע.

רווח הון הנוצר בשל מכירת נכסים תעבורה בינלאומית זכות המיסוי הבלעדית תינתן למדינה בה מצוי מקום הניהול הממשי של המיזם.
רווחי הון בגין יתר הנכסים ניתן לחייב במדינת התושבות של המוכר.

מענקים – מענק המתקבל על ידי מדינה מתקשרת בהתאם לחוקי עידוד השקעות, זכות המיסוי תינתן למדינה המתקשרת בלבד.

שירותיים אישיים של עצמאי – הכנסה אשר מופקת משירותיים אישיים של עצמאי ניתן לחייבה במס במדינת התושבות.
אולם אם ההכנסה הופקה על ידי בסיס קבוע במדינה אחרת או שההכנסה פטורה במדינת תושבתו של היחיד, אזי ניתן למסות את ההכנסה משירותים אישיים הנ"ל שהופקה בידי היחיד במדינה המתקשרת האחרת , דהיינו מדינת המקור.

שירותיים אישיים של עובד - הכנסת משכורת או שכר עבודה זכות המיסוי תינתן למדינת המקור דהיינו המדינה בה הופקה ההכנסה. אולם ניתן יהא לחייב הכנסת משכורת או שכר עבודה במדינת התושבות אם התקיימו כל הסעיפים הבאים:

  1. המקבל שוהה במדינה אחרת בתקופה שאינה עולה על 183 ימים.
  2. תשלום השכר אינו מתבצע על ידי תושב מדינה מתקשרת אחרת.
  3. הנושא בנטל התשלום אינו בסיס קבע במדינה מתקשרת אחרת.

גמול המתקבל תמורת עבודה שבוצעה באוניה או בכלי טיס המופעלים בתעבורה בינלאומית, ניתן לחייבם במקום הניהול בפועל של עסקי המפעל.

שכר דירקטורים – זכות המיסוי הבלעדית למדינת המקור בגין שכר דירקטורים לרבות שכר ועדים של חברה שהיא תושבת מדינה מתקשרת אחרת. דהיינו ניתן להטיל מס במדינת התושבות של החברה שעבורה ניתנו שירותי חברי ההנהלה.

אמנים וספורטאים – זכות המיסוי בגין הכנסותיו של אמן או ספורטאי המופקות באופן ישיר או עקיף בין תהא במדינת המקור, במילים אחרות המדינה בה הופקה ההכנסה.

קצבאות – זכות המיסוי בגין תשלום קצבה לתושב מדינה מתקשרת יהא במדינת התושבות בלבד. הוראה זו לא תחול על תשלומי קצבה משירות ממשלתי.

שירות ממשלתי - שכר למעט קצבה המשולמת על ידי מדינה מתקשרת או על ידי יחידת משנה בעד עבודה שבוצע במדינה מתקשרת אחרת, זכות המיסוי תינתן למדינה המתקשרת. אך, אם ההכנסה מופקת במדינה מתקשרת אחרת ומבוצעת בידי מי שמתגורר באופן קבוע במדינה מתקשרת האחרת יהא ניתן למסות את ההכנסה הנ"ל במדינה המתקשרת האחרת.

קצבה המשתלמת ליחיד מאת מדינה מתקשרת, בשל מתן שירותים ממשלתיים למדינה מתקשרת בעבר, יהיו פטורים ממס במדינה מתקשרת אחרת במידה ואם הגמול בעד השירותים היה פטור ממס במדינה מתקשרת אחרת. במילים אחרות הכנסה מקצבה ששולמה על ידי ממשלה בשל שירותים שניתנו לממשלה, ואותן הכנסות מהשירותים שניתנו בעבר היו פטורים ממס במדינה המתקשרת האחרת בהתאם להוראות האמנה, אזי יש לראות את הכנסת הקצבה כפטורה גם היא.
אם שירותים ניתנו בקשר למסחר או עסק המתנהל על ידי המדינה המתקשרת או יחידת המשנה שלה יחולו הוראות שירותים אישיים, שכר חברי הנהלה או קצבאות ואנונות.

סטודנטים – סטודנט או חניך השוהה המדינה מתקשרת אחרת למטרת לימודים ומקבל תשלומים לצורך קיומו, חינוכו או הכשרתו סכומים אלו לא יהיו חייבים במס במידה ואם מקור הכספים שקיבל הינם מחוץ למדינה בה הסטודנט לומד.

מורים ואנשי מחקר - מורה או חוקר המבקר במדינה מתקשרת אחרת לשם הוראה או מחקר במוסד להשכלה גבוהה, יהא פטור על הגמול המשתלם לו במדינה המתקשרת אחרת למשך תקופה של שנתיים.

הכנסה אחרת – הכנסה אחרת שלא קיבלה התייחסות ספציפית באמנה זו תמוסה במדינת התושבות בלבד. אך אם ההכנסה הופקה במדינה מתקשרת אחרת ניתן יהא למסות את ההכנסה במדינה מתקשרת אחרת.

 

שיטות למניעת כפל מס:

בדרום אפריקה - תושב דרום אפריקה שהפיק הכנסה החייבת במס בישראל, תתיר דרום אפריקה בניכוי מהמס את המס ששולם בישראל, אך תקרת הזיכוי תהא סכום המס שהתחייבה בה ההכנסה הנ"ל בדרום אפריקה.
במקרה בו תושב דרום אפריקה בעל הקלות מס בישראל בהתאם לחוקי עידוד השקעות, לצורך מתן זיכוי בדרום אפריקה יראו את המס ששולם אילולא והופטר מימנו או הופחת בישראל. כלומר אם תושב דרום אפריקה מקבל הטבת מס בישראל אזי לצורך מתן זיכוי המס יש לבחון זאת כאילו שולם מס מלא ללא מתן הטבות.

בישראל - תושב ישראל שהפיק הכנסה בדרום אפריקה, תתיר ישראל זיכוי מהמס המתחייב בישראל את מס ששולם בדרום אפריקה, עד לתקרת המס אשר הכנסה זו תהא חייבת במס בישראל.

הוראות כלליות

  • כמו כן, באמנה ישנם סעיפים אשר מונעים אפליה באופן המיסוי של תושבי מדינה מתקשרת אחרת במדינה מתקשרת.
  • רשויות המס רשאיות להגביל את הטבות בהסכמה הדדית, אם לדעתן השימוש באמנה הינו באופן שבו מנצלים את הוראותיה לרעה.
  • הרשויות יחליפו ביניהן מידע ככל שיידרש לצורך ביצוע האמנה ומניעת תרמית או התחמקות ממס.

להרשמה לניוזלטר