בעיה קשה ומוכרת למשקיעים הפועלים בתחום הנכסים הדיגיטליים וביניהם מטבעות הקריפטו (Cryptocurrency) הינה העברת כספים הנובעים או קשורים לפעילות זו למוסדות בנקאיים בישראל, הצורך העיקרי והראשוני בדרך כלל הוא תשלום המס שנוצר כתוצאה ממכירה, המרה ו/או החלפת מטבעות (להלן: "מימוש"). כל אירוע של מימוש חייב בדיווח לרשות המיסים ובתשלום מס על הרווח ככל שנוצר וזאת בהתאם לעמדתה כמפורט בחוזר מס‏ הכנסה* אשר פורסם בשנת 2018 (להלן: "החוזר").

בהתאם לחוזר כל מימוש כאמור למעשה מייצר אירוע מס עליו יש לדווח ולשלם מקדמה לרשום המיסים תוך 30 יום כאשר אין דרך לשלם את המס.

 

ביטקוין, קריפטו (צילום: Freer, shutterstock)
בעיה מוכרת למשקיעים. ביטקוין | צילום: Freer, shutterstock

החוק לאיסור הלבנת הון, התש"ס –  2000 והצווים ו/או ההנחיות מכוחו (להלן: "החוק") מציב חסמי כניסה נוקשים ובכך מקשה על הבנקים ומסודות פיננסים אחרים לקבל כספים שמקורם מתעשיית הקריפטו, הקושי העיקרי הוא זיהוי השחקנים מאחורי הארנקים וזיהוי כל העברת הכספים החל מההפקדה הראשונית ועד למשיכה ואז מה שנוצר הוא שאין יכולת באמת לוודא כי אין מקור הכספים בהלבנת הון מה שהחוק אמור לעצור.

לפיכך נוצר מצב אבסורדי בו משקיעים שהתעשרו עקב פעילותם אינם יכולים דה פאקטו לעשות כל שימוש (אף לא בסיסי כתשלום המס) בכספם ורווחים אלו נותרים רק "על הנייר"  היות ואינם יכולים לקבל את כספם במוסד בנקאי בישראל. ואם נחזור רגע לעניין המס, אותם אנשים יכולים למצוא את עצמם חשופים לקנסות ריביות והצמדות ובמקרים מסוימים אף עלולים למצוא עצמם בהליך פלילי מול רשות המיסים שכן העסקאות דווחו אך בפועל לא שולם המס והחוב רק תופח ותופח ובמקרים מסוימים משקיעיםנ מנעים לדווח עסקאות אלו בעת התהוותן  לא מדווחות כלל בשל בעיה זו ממש.

אם כך, האם אפשר לממש קריפטו בסכומים גבוהים וכיצד? מהם היתרונות והחסרונות? מידע שימושי נוסף כאן לפניכם

אילוסטרציה צמיחה  (עיבוד: סאלי פאראג, shutterstock)
עיבוד: סאלי פאראג, shutterstock

מהו למעשה מימוש קריפטו?

עפ"י העמדה הרווחת מימוש מטבעות דיגיטליים למעשה הוא פעולת מכירה של הקריפטו תמורת פיאט** , נוסף על כך  לעמדת רשות המיסים כפי שמוזכר לעיל בהסתמך על החוזר, לא רק מכירה שכזאת אלא גם החלפה של מטבע אחד למשנהו דוגמא מהמרה של ביטקוין (Bitcoin), למטבע איתריום (Ethereum) מהווה מכירה ועל כן יש לדווח על  הרווח שנוצר כתוצאה מהמרה.

מדוע הבנקים בארץ אינם מקבלים כסף שמקורו בקריפטו?

הבנקים נרתעים מלקבל כספים שמקורם מקריפטו היות ותעשיית הקריפטו  היא אנונימית במהותה ונשענת על זהות שכל צירופיה הוא רצף מספרים שאין לדעת מי עומד מאחרי אותו מספר ולכן אין באמת מידע מהימן אודות מקור הכספים.

 

איש עסקים מסרב לקבל כסף  (צילום: Orathai Mayoeh, shutterstock)
בלי מידע מהימן. אילוסטרציה | צילום: Orathai Mayoeh, shutterstock


עקב האנונימיות השזורה בתחום הקריפטו לאורך השנים פעילויות אסורות ובלתי חוקיות (כגון תעשיות הסחר בסמים/ הימורים / הלבנות כספים וכד') מנצלות את העובדה כי הן יכולות לפעול באנונימיות יחסית וב"מחשכים" ועל כן נעשים ברשת שימושים לרעה לצורך הלבנת הכספים והזרמת כספים אלו לאחר מכן למערכת הבנקאות ה"קונבנציונלית" .

אי לכך המפקח על הבנקים בהוראה גורפת כלפי כל מוסדות הפיננסים שלא לקבל כספים המגיעים מתעשיית הקריפטו אלא אם ביכולת הבנק להתחקות  אחר הכסף ולהצביע על המקור, הנתיב שהכסף עבר. ככל וההתחקות מראה שהנתיב והמקור הינו מערוצים לגיטמיים אין מניעה לקבל את הכספים.

הבעייתיות מתחילה שהבנקים אינם מבצעים את אותה התחקות אחר הכספים ומפנים  את נטל ההוכחה על הלקוח ומתנים את ההוכחה בליווי, תיעוד וחתימה מאת גורם בלתי תלוי שבקיא בהוראות החוק לאיסור הלבנת הון (להלן: "מומחה").

איש עסקים  (צילום: Farizun Amrod Saad, shutterstock)
איזה פתרון עדיף? אילוסטרציה | צילום: Farizun Amrod Saad, shutterstock

אז מה הפתרון המוצע?

אנו במשרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות' נתנו ונותנים מענה לאותו צורך ומספקים אישור אודות נתיב הכספים וזאת ע"י שימוש במערכת תחקור בעלת טכנולוגיה מפותחת היודעת להתחקות אחר נתיב הכסף מתחילתו ועד סופו בליווי בדיקות והשלמת אסמכתאות ובך לזהות את הסביבה בה כתובות הארנקים היו מעורבים  להציג את מקור ונתיב הכסף במלואו ובהתאם לנוהל הקבוע בחוק (להלן: "חוות דעת מומחה").

משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות' (צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות')
צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות'

כיום אנחנו פועלים מול גוף פיננסי גדול ומוכר בישראל, אשר נותן ללקוחותינו פתרון מלא לצורך קבלת הכספים תשלומי המס ביצוע השקעות ועוד. וכרואי חשבון ועורכי דין אנו מספקים חוות דעת מומחה אשר על בסיסה אותו גוף פיננסי יכול להיות סמוך ובטוח כי מקור הכספים אינו בהלבנת הון.

את אותה חוות דעת אנו מספקים גם עבור בנקים רק שלהבדיל מאותו מוסד פיננסי, מול הבנק אין וודאות כי הכסף יתקבל למרות חוות הדעת בעוד שמול המוסד הפיננסי יש. יש לציין כי נכון להיום חוות הדעת שהעברנו לבנקים אכן התקבלנו וטרם נדחתה חוות דעת שלנו.

ובכל זאת, האם יש גם חיסרון בפתרון?

חשוב לציין כי יש עלות לא זניחה להכנת חוות הדעת אשר מכילה בתוכה אחריות כבדה ועבודה מורכבת של התחקות אחר נתיב שלם שלעיתים יכולה לכלול בדיקה של מאות או אלפי טרנזקציות במספר ארנקים שונים.  כמו כן עקב מורכבות ההליך הוא יכול להימשך עד כדי שבועות מספר.

חוות דעת לטובת מימוש קריפטו לפיאט עם משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות'

אנחנו במחלקת הקריפטו במשרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות' יודעים להתאים את הפתרון להנזלת הכספים בהתאם לאופי וצורך הלקוח ובכך להבטיח ראש שקט מול רשויות המס ואף לצרכים נוספים. בטרם תחילת העבודה אנו מבצעים בדיקות מקדימות לסבירות ללא עלות כמובן שההליך הינו שקוף ומתבצע בשיתוף מלא עם הלקוח וכמובן בסודיות מוחלטת.

לכן ובלב שלם, במידה ואתם רוצים לממש נכס דיגיטלי לפיאט, יש לכם פתרון!

 

כותבי המאמר הם רו"ח ועו"ד ונסה מונוביץ, רו"ח שחר אסייג, מנהל מקצועי, ודניאלה פרטוש, יועצת בשטיינמץ עמינח ושות'. 

רו"ח ועו"ד ונסה מונוביץ, שותפה במשרד רואי חשבון שטיינמץ עמינח ושות (צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות')
רו"ח ועו"ד ונסה מונוביץ, שותפה במשרד רואי חשבון שטיינמץ עמינח ושות' | צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות'
רו"ח שחר אסייג, מנהל מקצועי במשרד שטיינמץ עמינח ושות' (צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות')
רו"ח שחר אסייג, מנהל מקצועי במשרד שטיינמץ עמינח ושות' | צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות'
דניאלה פרטוש, יועצת במשרד רואי חשבון שטיינמץ עמינח ושות' (צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות')
דניאלה פרטוש, יועצת במשרד רואי חשבון שטיינמץ עמינח ושות' | צילום: משרד רו"ח שטיינמץ עמינח ושות'

 

---
* חוזר מס‏ הכנסה מספר 05/2018 – רשות‏ המסים בנושא:‏ מיסוי‏ פעילות ‏באמצעי תשלום ‏מבוזר (המכונים:‏'מטבעות‏ וירטואלים')

 ** פיאט (Fiat)-כסף המוגדר ע"י מדינה, לדוג': דולר, אירו, שקל, וכו'

 ---

כתבה שיווקית בחסות שטיינמץ עמינח ושות'. הכתבה נערכה בידי מערכת Duns 100.